self-cleaning-bioplastic

بایوپلاستیک خود تمیز شونده الهام گرفته از برگ نیلوفر آبی

خبر جدید- محققان با الهام از برگ نیلوفر آبی، بایوپلاستیک خود تمیز شونده ای را ساخته اند که محکم، پایدار و قابل کمپوست است.

این پلاستیک ابداعی که در دانشگاه RMIT (ملبورن، استرالیا) ساخته شده است، مانند برگ نیلوفر آبی مایعات و کثیفی ها را دفع می کند، همچنین در خاک به سرعت تجزیه می شود. به گفته ی محقق ایرانی؛ مهران قاسملو (PhD)، نویسنده مسئول این مطالعه که در Science of the Total Environment منتشر شده است، این بایوپلاستیک جدید برای بسته بندی مواد غذایی تازه و غذای بیرون بر مناسب می باشد. همچنین برای تجزیه زیستی نیازی به مداخله صنعتی نداشته و نتایج آزمایشات حاکی از آن است که به طور طبیعی و سریع در خاک تجزیه می شود.

برگ های نیلوفر آبی به دلیل دارابودن سطحی آبگریز در دنیا مشهور است و کثیف شدن آنها تقریبا غیرممکن است. برای ساخت مواد الهام گرفته از نیلوفر آبی، تیم محققین علوم و مهندسی RMIT ابتدا پلاستیک ساخته شده از نشاسته و نانوذرات سلولزی را به صورت مصنوعی مهندسی کردند. روی سطح این بایوپلاستیک، الگویی مشابه ساختار برگ های نیلوفر آبی ایجاد گردید و سپس با یک لایه محافظ از PDMS که یک پلیمر آلی مبتنی بر سیلیکون است، پوشانده شد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این بایوپلاستیک نه تنها مایعات و کثیفی‌ها را به طور موثر دفع می‌کند، بلکه قادر است پس از خراشیده شدن با مواد ساینده و قرار گرفتن در معرض حرارت، اسید و اتانول، خاصیت خود تمیز شوندگی خود را نیز حفظ نماید.

این مطالعه در ACS Applied Materials and Interfaces (DOI: 10.1021/acsami.1c09959) منتشر شد.

25 بهمن 1400

منبع: www.bioplasticsmagazine.com

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *