turning wood into bioplastic

تبدیل ضایعات چوب به بیوپلاستیک باکیفیت

خبر جدید- یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی یوان یائو، استادیار اکولوژی صنعتی و سیستم های پایدار در دانشکده محیط زیست ییل و لیانگینگ هو از دانشگاه مریلند، بیوپلاستیک با کیفیت بالا از محصولات جانبی چوب تهیه کرده اند که امیدوارند بتواند یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی جهان را حل نماید.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Sustainability منتشر شده است. در این راستا، محققان از پودر چوب – یک باقیمانده فرآوری که معمولاً به عنوان ضایعات در کارخانه های تولید الوار دور ریخته می شود – استفاده کردند و ساختار متخلخل پودر چوب را، جهت تهیه یک ماده آبکی مناسب تولید بیوپلاستیک، با استفاده از یک حلال زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت تحت فراوری قرار دادند.

محققان می گویند بیوپلاستیک حاصل، دارای مقاومت مکانیکی بالا، پایداری در برابر مایعات و مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش است.

یائو سپس یک ارزیابی جامع از چرخه زندگی آن برای بررسی تأثیرات زیست محیطی بیوپلاستیک در برابر پلاستیک های معمول انجام داد. ورقه های بیوپلاستیکی که در خاک دفن شدند، پس از دو هفته دچار ترک خوردگی شده و بعد از سه ماه کاملاً تخریب گردیدند. علاوه بر این، محققان بر این باورند که می توان این بیوپلاستیک را از طریق هم زدن مکانیکی به ماده آبکی اولیه تجزیه نمود.

زمینه دیگری که تیم تحقیقاتی در حال بررسی آن است، تاثیرات بالقوه ای است که در صورت افزایش تولید این بیوپلاستیک بر جنگل ها اعمال می شود. بنابراین، این تیم تحقیقاتی هم اکنون فعالیت خود را با یک اکولوژیست جنگل برای ایجاد مدل هایی مشابه جنگل آغاز کرده است.

9 فروردین 1400

منبع:  www.technologytimes.pk

www.scitechdaily.com

DOI: 10.1038/s41893-021-00702-w

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *