greenchemistry

شیمی سبز چیست؟

آیا می دانید شیمی سبز چیست؟

مفهوم شیمی سبز به عنوان یک سیر تکامل طبیعی جهت پیشگیری از آلودگی، در جوامع تجاری و نظارتی ایجاد شده است. در راستای تلاش هایی که به منظور بهبود حفاظت از محصولات کشاورزی، تجاری و دارویی  صورت می گیرد، آسیب های ناخواسته ای به زمین و انسان ها وارد می شود.

در حال حاضر، دیگرنمی توان برخی از تأثیرات منفی بلند مدت این پیشرفت ها را نادیده گرفت. آلودگی  بسیاری از آبراه های جهان را مسدودکرد و باران های اسیدی باعث تخریب سلامت جنگل ها گردید. در لایه ازن نیز سوراخ های قابل اندازه گیری بوجود آمد. برخی از مواد شیمیایی که استفاده های متداول و مرسومی دارند،  مشکوک به ایجاد و یا ارتباط مستقیم با سرطان درانسان و سایر پیامدهای نامطلوب برای سلامت انسان و محیط زیست بوده اند.

ایالات متحده در سال 1970 آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) را تشکیل داد که وظیفه آن حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست از طریق تنظیم و اجرای مقررات زیست محیطی است.

شیمی سبز در اصل وظیفه EPA را یک گام فراتر می برد و واقعیت جدیدی را برای شیمی و مهندسی ایجاد می کند؛ بدین ترتیب که از شیمی دان ها و مهندسان می خواهد تا برای طراحی مواد شیمیایی، فرآیند های شیمیایی و محصولات تجاری راهی بوجود آورند که حداقل از ایجاد مواد سمی و زاید جلوگیری شود.

منبع: www.acs.org

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *