healthcare-waste-management

همه گیری کووید 19 و مدیریت پسماند

متاسفانه بعد از زباله های رادیویی، زباله های حاصل از مراقبت های پزشکی به عنوان دومین زباله های پر خطر در دنیا مطرح می شوند. زباله های حاصل از بیماران مبتلا به کوید 19 و زباله های تولیدی توسط پزشکان و پرستاران معالج آن ها، جزو زباله های عفونی طبقه بندی می شود.

در این شرایط لازم است از سازوکارهای مناسب به منظورجمع آوری زباله های عفونی توسط کارگران آموزش دیده ای که ظروف مخصوصی (جعبه های علامت گذاری شده، محفظه دار و مقاوم در برابر اجسام تیز) را به کار می گیرند، استفاده شود و متعاقبا، قبل از هر گونه جابه جایی این گونه زباله ها، بایستی یک سری تیمارها انجام شود به عنوان مثال، استفاده از مواد ضد عفونی کننده و ذخیره سازی زباله ها به مدت 9 روز با هدف از بین بردن آلودگی ها. این اقدامات می تواند خطر عفونت ناشی از کووید 19 را کاهش دهد.

زباله جامد موجود در اتاق های انتظار مراکز بهداشتی، به عنوان زباله های غیر خطرناک تلقی شده، در کیسه ها یا ظروف معین نگهداری می شوند و قبل از جابه جایی بایستی به درستی توسط کارگران مدیریت پسماند مهر و موم شده و دفع شوند. همچنین فناوری های جایگزین مانند اتوکلاو و دستگاه های مخصوص سوزاندن زباله که دارای شعله هایی با درجه حرارت بالا هستند، برای مدیریت پسماندهای جامد حاصل از مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند (سازمان بهداشت جهانی، 2020).

طی همه گیری کووید 19، کشورهای مختلف اقدامات متفاوتی را برای رسیدگی به زباله های جامد مراقبت های بهداشتی اتخاذ کرده اند، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل های خاصی را برای مدیریت آن ها تدوین کرده است. انتقال ویروس کوید 19 از طریق عطسه، سرفه، تماس با اشیا و تماس فیزیکی رخ می دهد. به منظور تدوین اقدامات مدیریتی مناسب و پردازش زباله جامد حاصل از مراقبت های بهداشتی، اطلاعات در مورد دوره بقای این ویروس در بسترهای مختلف بسیار مهم است. دوره زنده ماندن ویروس کووید 19 بر روی مس، مقوا، پلاستیک و استیل ضد زنگ به ترتیب 3 ساعت، 4 ساعت، 24 ساعت و 2-3 روز می باشد. یک سری از محققان نیز گزارش کرده اند که این ویروس می تواند در سطوح بی جان، فلز، شیشه یا پلاستیک به مدت 9 روز زنده بماند.

استراتژی مدیریت پسماند حاصل از مراقبت های بهداشتی، به برنامه یک سازمان جهت مدیریت دفع زباله های تولیدی اشاره دارد و شامل موارد زیر می باشد:

  • انطباق کلیه روش ها با مقررات
  • مسئولیت پذیری کارکنان
  • تعریف / طبقه بندی پسماند حاصل از مراقبت های بهداشتی
  • روش های مخصوص جهت رسیدگی و پردازش زباله های حاصل از مراقبت های بهداشتی
  • آموزش درست کارگرانی که وظیفه جمع آوری این گونه زباله ها را دارند.

کشورهای مختلف به منظور مدیریت مقدار زیادی زباله عفونی تولید شده در دوران همه گیری کووید 19، استراتژی های مختلفی را در پیش گرفته اند. طی این همه گیری، در هوبئی چین، زباله های عفونی ناشی از مراقبت های بهداشتی توسط کارگران حمل و نقل زباله در بیمارستان ها تفکیک و بسته بندی شده اند. این افراد قبل از اینکه زباله ها را در انبارهای موقت بیمارستان ها قرار دهند، آن ها را با استفاده از محلول کلر 0.5٪ ضد عفونی کرده و سپس در کیسه های دو لایه بسته بندی می کنند. روش دفع زباله های بهداشتی به عواملی مانند بیمارستان مورد نظر و امکانات مدیریت پسماند آن بستگی دارد. به طور معمول  قبل از دفع زباله در محل مجاز دفن زباله، از اتوکلاو یا تابش برای بی خطر سازی آن ها استفاده می شود.

کشور فیلیپین روش خاص خود را به منظور مدیریت زباله های تولیدی درطول این همه گیری اتخاذ کرده است. در این کشور تیمارها و حمل و نقل ویژه و امکانات خاص جهت نگهداری و دفع این نوع پسماند در جزیره لوزون در نظر گرفته شده است. شرکت های ثبت شده به منظورحمل و نقل این گونه زباله ها لازم است از یک ایست بازرسی ویژه عبور کنند و این مدارک را نیز به صورت انلاین ارائه دهند: درخواست رسمی برای انجام این کار، گرفتن گواهینامه های لازم از سازمان حمل و نقل و مدیریت پسماند؛ برنامه مدیریت حمل و نقل؛ جدول زمان بندی، مشخص کردن مسیر حمل و نقل؛ توافق نامه ای بین تولید کننده زباله های بهداشتی و سازمان حمل و نقل این نوع زباله ها و تیمارکنندگان مربوطه. هر وسیله نقلیه ای که برای حمل پسماند بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای علائم ویژه ای است شامل نام و شناسه حمل و نقل؛ پروانه رسمی، نوع زباله؛ و شماره زباله. این مشخصات بایستی از فاصله 15 متری خودرو قابل خواندن باشند.

منبع: linkinghub.elsevier.com

 

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *