Almere Biocomposite Bridge

اولین پل ساخته شده از بایوکامپوزیت در جهان

خبر جدید- در اکتبر 2016، دانشجویان دانشگاه‌های هلندی ایندهوون  ​​(TU/e)، دلفت، آوانس (Breda, ‘s-Hertogenbosch, and Tilburg) و کالج‌های حرفه‌ای ایندهوون یک پل عابر پیاده روی پردیس TU/e ​​ساختند. نکته منحصر به فرد در مورد این پل این نبود که در پردیس TU/e ​​ساخته شده بود، بلکه این بود که از یک ماده بایوکامپوزیت شامل کتان ساخته شده بود و این اولین پل بایوکامپوزیت جهان بود.

کتان ماده ای است که هزاران سال به صورت لباس، گونی و طناب برای کشتی ها استفاده داشته است. امروزه، این ماده قدیمی “بازکشف” شده و می تواند به مصالح ساختمانی آینده تبدیل شود. این پتانسیل با توجه به نتایج به دست آمده از پروژه اتحادیه اروپا “پل مدور هوشمند، تحت راهنمایی دانشگاه تکنولوژی ایندهوون، که به ساختن سه پل شهری متشکل از ماده ای بایو کامپوزیت (حاوی کتان و یک بایورزین خاص) پرداختند، تایید می گردد. این ماده سبک و بسیار پایدار دارای خواصی قابل مقایسه با آلومینیوم یا فولاد سبک می باشد. اولین پل شهری اکنون در آلمر برپا شده است.

پل عابر پیاده در آلمر 15 متر طول دارد و به راحتی می تواند وزن 275 نفر را به طور همزمان تحمل کند. این پل در نمایشگاه بین المللی باغبانی Floriade 2022 در آلمر ساخته شده است که دو بخش از نمایشگاه را به هم وصل می کند.

به جز الیاف 100% طبیعی کتان، رزین مورد استفاده برای نگه داشتن الیاف در کنار یکدیگر نیز تا حد امکان از منابع غیر فسیلی تهیه می شود. نسبت بایورزین در کل مقدار رزین مورد استفاده برای پل اول در آلمر 25 درصد است، اما برای پل های بعدی به 60 درصد یا بیشتر خواهد رسید.

18 فروردین 1401

منبع: www.tue.nl

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *