ارتباط فتالاتها با کاهش باروری در مردان و زنان

فتالات ها باعث اختلال در عملکرد غدد درون ریز شده و ممکن است منجر به چاقی، دیابت و سندروم متابولیک در افراد بالغ گردد. علاوه بر این، این ترکیبات قادر به اثرگذاری بر باروری افراد هستند.

پروفسور امی زوتا، متخصص بهداشت محیط وحرفه ای در دانشگاه واشنگتن، می گوید: “شواهد حاکی از آن است که سطوح بالاتر این ماده در مادران باردار باعث تغییرات آناتومیک در نوزادان پسرمیشود که ممکن است در آینده بر توانایی پدر شدن آنها اثرگذار باشد”. بر اساس نظر پروفسور شیلا ساتیانارایانا، متحخصص اطفال در دانشگاه واشنگتن، قرار گرفتن در معرض فتالاتها طی بزرگسالی، با کاهش باروری، تغییرات اسپرم و کاهش سطح تستوسترون در این افراد مرتبط است.

در خصوص تاثیر فتالاتها بر حیوانات، پروفسور جودی فلاوز، استاد علوم زیستی مقایسه ای در دانشگاه ایلینوی اظهار داشته است: “در صورتیکه مادران طی دوره بارداری در معرض فتالاتها قرار گیرند، به سلامت باروری فرزندان دختر آنها آسیب خواهد زد.” لازم به ذکر است مقدار فتالاتها در این تحقیقات، با توجه به آنچه انسان به طور معمول در معرض آن است، در نظر گرفته شد.

محققان دانشگاه هاروارد، سطح 11 فتالات را در اوره 256 زن که در شرایط لقاح آزمایشگاهی قرار داشتند، بررسی کردند.  نتایج نشان داد افرادی که بیشترین سطح 6 مورد از ترکیبات فتالات را داشتند، تعداد تخمک کمتری را نسبت به سایرین تولید کردند. محققان دیگری، 111 ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز را در 31575 زن مورد مطالعه قرار دادند. این افراد در بررسی ملی بهداشت و تغذیه از سال 1999 تا 2008 شرکت کرده بودند. بر اساس یافته ها، زنانی که بیشترین مقدار از نوع خاصی فتالات را داشتند، دچار یائسگی زودرس (حدود 4 سال زودتر) نسبت به دیگر افراد شدند. یائسگی زودرس منجر به افزایش ناباروری و توسعه بیماریهایی مانند پوکی استخوان و بیماریهای قلبی-عروقی میگردد.

منبع: www.nutritionaction.com

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *