استفاده از تفاله قهوه در تولید پلاستیک زیست تخریب‌پذیر

خبر جدید- این روزها بیش از پیش در مورد پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر سازگار با محیط زیست، ساخته شده از نانو الیاف سلولز می‌شنویم. اگرچه این الیاف به طور معمول از ضایعات چوب برداشت می‌شوند، اما تحقیقات جدید محققان دانشگاه یوکوهاما نشان می‌دهد که می‌توان آنها را از تفاله قهوه نیز بدست آورد.

سلولز فراوان‌ترین ترکیب آلی روی زمین است و بیش از همه در دیواره‌های سلولی گیاهان یافت می‌شود که چیزی است که به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه اجازه می‌دهد قوی باشند و رشد کنند.

از طرفی تفاله قهوه نیز فراوان است. سازمان بین‌المللی قهوه تخمین می‌زند سالانه بیش از شش میلیون تن در سراسر جهان تولید می‌شود. برخی از آنها کمپوست می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است روزی در موادی مانند مواد جاذب کربن، سوخت‌های زیستی یا مصالح ساخت جاده مورد استفاده قرار گیرند. این‌ها در حالی است که گفته می‌شود در حال حاضر، اغلب این مواد در محل‌های دفن زباله ریخته می‌شوند.

دانشمندان دانشگاه ملی یوکوهاما در ژاپن تحت راهنمایی پروفسور “ایزورو کاوامورا” تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا می‌توان از این ضایعات به عنوان منبع نانو الیاف سلولزی استفاده کرد. چرا که تقریبا نیمی از وزن و حجم تفاله قهوه از سلولز تشکیل شده است.

محققان از یک فرآیند قبلاً توسعه یافته به نام “اکسیداسیون کاتالیزوری” استفاده کردند که در آن از یک کاتالیزور برای اکسیداسیون دیواره‌های سلولی لوبیا استفاده می‌شود. هنگامی که نانوالیاف سلولزی حاصل از تفاله قهوه مورد آنالیز قرار گرفت، مشخص شد که ساختار یکنواخت و مطلوبی دارند. این ماده همچنین به خوبی با “پلی وینیل الکل” که یک پلیمر است و در تولید پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر استفاده می‌شود، ترکیب شد.

“کاوامورا” می‌گوید: در حال حاضر هر روزه رستوران‌ها و کافه‌های بیشتری از استفاده از نی‌های یک بار مصرف منع می شوند. ما در این مطالعه قصد داریم یک فنجان قهوه و نی شفاف را با یک ماده افزودنی متشکل از نانو الیاف سلولزی حاصل از تفاله قهوه تهیه کنیم.

این مطالعه در مجله Cellulose منتشر شده است.

منبع:www.newatlas.com

www.isna.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *