تاثیر آلودگی هوا بر باروری زنان

ذخیره تخمدان، اصطلاحی است که نمایانگر تعداد فولیکول های در حالت استراحت در تخمدان است، نشان دهنده توانایی عملکرد تخمدان است که تعداد و کیفیت تخمک ها را منعکس می کند و در نتیجه به عنوان شاخص باروری بالقوه زنان به کار می رود. بر اساس مطالعات انجام شده، سطوح بالای آلودگی هوا تاثیر منفی بر ذخیره تخمدان دارد.

 

 

چندین مطالعه در شرایط in vitro و in-vivo نشان می دهد که آلاینده های هوا، همچنین قادرند از طریق اختلال در بیوسنتز، سیگنالینگ یا متابولیسم هورمون، به عنوان مختل کننده غدد درون ریز عمل نموده، استرس اکسیداتیو را تقویت کرده و اثرات ژنوتوکسیک ایجاد کنند.

در تحقیقی که بر اساس داده های واقعی از ژانویه 2007 تا اکتبر 2017 توسط پروفسور آنتونیو لا مارکا (دانشگاه مودنا رجیو امیلیا، ایتالیا) انجام شد، نتایج حاصل از مطالعه ارتباط ذخیره تخمدان و آلاینده های محیطی در بیش از 1300 زن ایتالیایی، با استفاده از اندازه گیری هورمون آنتی مولرین (AMH) ارائه شده است. این هورمون توسط سلول های گرانولوزای فولیکول های کوچک تخمدانی ترشح می شود و بنابراین به طور گسترده ای به عنوان یک مارکر قابل اعتماد جهت اطلاع از میزان ذخیره تخمدان در نظر گرفته می شود.

در این تحقیق، اثر ذرات معلق  (PM)و مقدار دی اکسید نیتروژن (NO2) مورد مطالعه قرار گرفت. دی اکسید نیتروژن(NO2)  گاز آلاینده ای است که از احتراق سوخت ها به هوا وارد می شود. PM2.5 ذرات ریزی هستند که اندازه قطر آنها کمتر از 2.5 میکرون است و PM10 ذرات ریزی هستند که اندازه قطر آنها بین 2.5 تا 10 میکرون است. با توجه به شهری که هر فرد مورد بررسی در آن زندگی می کرد، داده های زیست محیطی گردآوری شدند. بدین منظور، اطلاعات مربوط به ذرات معلق (PM) و NO2 از طریق شبکه نظارت بر کیفیت هوای استان مودنا ثبت گردید (http://www.arpa.emr.it/v2_rete_di_monitoraggio.asp?p1=4MO&idlivello1=41637).

 

 

نتایج تحقیق مذکور حاکی از آن بود که سطح AMH و به عبارتی ذخیره تخمدان با آلاینده های مورد بررسی ( PM10 (P=0.001)، PM2.5 (P=0.021) و (NO2 (P<0.001)به طور معناداری رابطه معکوس داشت که میزان این ارتباط، وابسته به سن نبود. به طور کلی نتایج این تحقیق اثر منفی آلودگی هوا بر ذخیره تخمدان زنان را به اثبات رساند.

منبع:

La Marca, A., Spaggiari, G., Domenici, D., Grassi, R., Casonati, A., Baraldi, E., … & Santi, D. (2020). Elevated levels of nitrous dioxide are associated with lower AMH levels: a real-world analysis. Human Reproduction35(11), 2589-2597

 

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *