HotPETase

آنزیم های مهندسی برای کمک به حل مشکل ضایعات پلاستیکی

خبر جدید- پژوهشگران موسسه بیوتکنولوژی منچستر انگلیس، یک پلتفرم جدید مهندسی آنزیم برای اصلاح آنزیم‌های تجزیه کننده پلاستیک طراحی کرده اند.

جهت اثبات مفید بودن این پلتفرم، آنزیمی را مهندسی کرده اند که می‌تواند با موفقیت پلی‌ اتلین ترفتالات (PET)‌ را تجزیه کند؛ پلی اتیلن ترفتالات پلاستیکی است که معمولا در ساخت بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

در سال‌های اخیر، بازیافت آنزیمی پلاستیک‌ها به عنوان روشی جذاب و سازگار با محیط زیست برای کمک به کاهش مشکلات ناشی از ضایعات پلاستیکی مطرح شده است. اگرچه درحال حاضر راه هایی برای بازیافت پلاستیک وجود دارد، اما آنزیم‌ها به طور بالقوه می‌توانند راه جایگزین مقرون‌به صرفه‌تر و کم مصرف‌تری برای این کار فراهم کنند.

با این حال این اقدام با موانعی رو به رو است؛ به عنوان مثال یکی از چالش‌ها این است که آنزیم‌های طبیعی با توانایی تجزیه پلاستیک‌ها معمولا کارایی کمتری دارند و در شرایط مورد نیاز برای فرآیند در مقیاس صنعتی قابل استفاده نیستند.

برای رفع این محدودیت‌ها، در پژوهش کنونی محققان دانشگاه منچستر یک پلتفرم مهندسی آنزیم جدیدی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند به سرعت خواص آنزیم‌های تجزیه‌کننده پلاستیک را بهبود بخشد و به مناسب‌تر کردن آنها برای بازیافت پلاستیک در مقیاس‌های بزرگ کمک کند.

محققان مذکور برای آزمایش پلتفرم ابداعی خود، آنزیم جدیدی موسوم به HotPETese  تولید کرده اند که در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد فعال است و می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به آنزیم‌های قبلی روی پلاستیک PET عمل کند.

توسعه آنزیم های تخریب کننده قوی پلاستیک مانند HotPETase، همراه با در دسترس بودن یک پلتفرم مهندسی آنزیم همه کاره، سهم مهمی در توسعه یک راه حل بیوتکنولوژیکی برای چالش زباله های پلاستیکی دارد.

20 مرداد 1401

منبع: www.sciencedaily.com

 

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *