biodegradable-containers

ظروف کاملا زیست تخریب پذیر Lignum Vitae؛ جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

بر اساس آمار منتشره از مراکز معتبر جهانی، همانطور که در ذیل مشاهده می شود؛ تولید سالانه پلاستیک در دنیا از سال 1950 تا سال 2015 ، به میزان190 برابر افزایش یافت. با توجه به عمر طولانی پلاستیک در طبیعت، میزان تولید تجمعی این ماده در دنیا به 7.8 بیلیون تن در سال 2015 رسید.

global plastic production

تولید جهانی پلاستیک در سال 1950 2 میلیون تن
تولید جهانی پلاستیک در سال 2015 380 میلیون تن
بخش عمده تولید جهانی پلاستیک مورد استفاده در صنایع، سال 2015 حدود 40 درصد (146 میلیون تن) مربوط به صنعت بسته بندی
تولید زباله از پلاستیک های نو و بازیافتی از سال 1950 تا 2015 حدود 6300 میلیون تن
سرنوشت زباله های پلاستیکی ایجاد شده از سال 1950 تا 2015 12 درصد سوزانده شده، 19 درصد بازیافت شده، 69 درصد رها شده

پیش بینی می شود در سال 2050، بیش از 25 هزار میلیون تن زباله پلاستیکی تولید و تنها حدود 8000 میلیون تن بازیافت شود که این موضوع فاجعه عظیمی را در پی خواهد داشت.

برخی از اجزاء تشکیل دهنده محصولات پلاستیکی به عنوان مختل کننده غدد درون ریز (Endocrine Disruptor) عمل کرده، منجر به بیماری هایی خصوصا ناباروری، سقط مکرر و سرطان می گردند. اغلب ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به هنگام تماس با مواد غذایی داغ و منجمد، به­ تدریج مواد مضر و بیماریزای خود را به درون مواد غذایی آزاد می­کنند. از سوی دیگر، ضایعات پلاستیکی تا بیش از 500 سال و حتی گاهی 2000 سال در طبیعت باقی می مانند و طی زمان در اثر عوامل محیطی به اجزاء بسیار ریز موسوم به «میکروپلاستیک» تبدیل می شوند. این مساله، آلودگی آب و خاک را به دنبال داشته و به دلیل نفوذ میکروپلاستیک ها به گیاهان و حیوانات، نهایتا از طریق زنجیره غذایی به سلول های انسان وارد شده و اثرات مخرب خود را اعمال می کنند، هنوز چگونگی این اثرگذاری نامطلوب مشخص نشده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که هرفرد بطور سالانه 52000-39000 میکروپلاستیک (معادل هفته ای یک کارت اعتباری) می­ خورد.

وجود نگرانی ها در این رابطه، باعث ایجاد انگیزه ای جهانی جهت کاهش تولید و وابستگی به پلاستیک های غیرزیست تخریب پذیر شده است. در این راستا، اصل  5R’s شامل Reduce (کاهش مصرف)، Reuse (استفاده مجدد)، Recycle (بازیافت)، Recover (تولید انرژی) و Redesign (طراحی مجدد) به عنوان راه حلی موثر معرفی می شود. بایوپلیمرهای زیست تخریب پذیر مانند PLA، در زمره Redesign (طراحی مجدد) قرار گرفته و می توانند گزینه ای مطلوب برای استفاده در کاربردهای مختلف از جمله ظروف بسته بندی مواد غذایی باشند.

شرکت دانش بنیان بهزیست دانش نارون در راستای حفظ محیط زیست و بهبود سلامت انسان، اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف کاملا زیست تخریب پذیر با نام تجاری Lignum Vitae نموده است. این ظروف هیچ گونه آسیبی به سلامت انسان وارد نکرده و پس از مصرف، در شرایط کمپوست قابل تبدیل به مواد مغذی برای گیاهان می­ باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *