more-biodegradable

ساخت بایوپلاستیک هایی با قابلیت تخریب بیشتر در حضور اشعه ماوراء بنفش

خبر جدید- در پروژه ULTRADREAM که از تابستان 2023 در زمینه اقتصاد دایره ای آغاز شد، مرکز تحقیقات غذایی و زیستی واخنینگن با استفاده از پسماندها و فراورده های جانبی کشاورزی از توسعه پلیمرهای تجدیدپذیر زیست پایه و اصلاح شده جدید، با قابلیت زیست تخریب پذیری ذاتی حمایت می کند.

در این پروژه (WFBR) امکان ترکیب مونومرهای زیست پایه خاص با پلیمرها مورد بررسی قرار می گیرد تا زیست تخریب پذیری این پلیمرها با قرار گرفتن در معرض نور UV افزایش یابد. در صورت موفقیت، این روش از تجمع و ماندگاری این بایوپلیمرها در پایان عمر مفید آنها جلوگیری می کند. غزل توکلی؛ مدیر پروژه در این خصوص توضیح می دهد: “یافته‌های تحقیقاتی اخیر در سازمان ما نشان داده است که برخی از بلوک‌های ساختمانی مشتق شده از کربوهیدرات‌ها به تخریب در اثر تابش UV حساس هستند. بنابراین، ترکیب چنین بلوک‌هایی در ساختار پلیمر اصلی می‌تواند قابلیت تخریب زیستی پلیمرهای به‌دست‌آمده را پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید / تابش UV افزایش دهد. می توان این پلیمرها را در بسته بندی، مالچ کشاورزی یا پوشش های تزئینی و کاغذی استفاده کرد”.

هم مونومرهای حساس به نور که برای ادغام در پلیمرها استفاده می‌شوند و هم خود پلیمرهای اصلی، از محصولات جانبی کشاورزی به دست می‌آیند. غزل توکلی افزود: “با تبدیل بقایای غیرخوراکی کم ارزش به محصولات کاربردی با ارزش افزوده بالا، ما انواع جدیدی از مواد زیست‌تجدیدپذیر و زیست تخریب‌پذیر با پتانسیل دایره‌ای بهبود یافته ایجاد می‌کنیم. تیم ما ترکیبی از شیمیدانان و مهندسان مواد و فرآیند است. به این ترتیب، می‌توانیم فوراً تأیید کنیم که آیا آنچه در آزمایشگاه به دست آورده ایم در عمل نیز کارایی دارد یا خیر، و این مصداقی است ازتبدیل نتایج به یک راه حل که همه می توانند فوراً از آن بهره ببرند”.

منبع: www.bioplasticsmagazine.com

15 دی 1402

This post is also available in: English

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *