mulch

خاک پوش (مالچ) ارگانیک Lignum Vitae؛ جایگزین چمن شهری

امروزه سطح وسیعی از مناظر شهری کشور با استفاده از پوشش چمن طبیعی، زیباسازی می شوند. میزان آب مصرفی در آبیاری چمن طبیعی به عوامل زیادی مثل نوع اقلیم یا میزان تابش نور خورشید و غیره بستگی دارد. بررسی ها نشان می دهند چمن د‌ر تمام طول سال و د‌ر هر 4 فصل، ‌نیازمند‌ روزانه 2 تا 4 ساعت آبیاری است! حدودا 3500-1800 لیتر آب به ازاء هر متر مربع چمن، بطور سالانه مورد نیاز است. اگر آب مورد نیاز در زمان مقرر تأمین نشود، چمن خراب شده و با تولید گازهای سمی سبب آلودگی هوایی و تخریب خاک می‌شود، حتی اگر آبیاری در زمان مقرر نیز تأمین شود، چمن نقشی در تولید اکسیژن و تلطیف هوا نداشته و صرفاً جنبه زیبایی دارد.

آمار مربوط به پوشش چمن شهر تهران (سال 1400)

مساحت فضای سبز 14 هزار هکتار
مساحت پوشش گیاهی چمن 5740 هکتار (41 درصد از کل فضای سبز تهران)
مقدار آب لازم جهت آبیاری سالانه چمن 73.5 میلیون متر مکعب

(50 درصد از کل آب مورد استفاده برای نگهداری فضای سبز تهران)

برای اینکه بهتر بتوانیم بزرگی عدد 73.5 میلیون مترمکعب آب مصرفی برای چمن تهران را در ذهن خود تصور کنیم، باید بدانیم که کل حجم آب دریاچه بزرگ چیتگر در تهران، 35 میلیون مترمکعب است! یعنی صرفاً برای آبیاری پوشش چمن‌ تهران در یک سال، معادل بیش از 2 برابر حجم آب دریاچه چیتگر، آب مصرف می‌کنیم! 

آمار مربوط به پوشش چمن شهر مشهد (سال 1399)

مساحت فضای سبز 5614 هکتار
مساحت پوشش گیاهی چمن 561 هکتار (10 درصد از کل فضای سبز مشهد)
مقدار آب لازم جهت آبیاری سالانه چمن 19 میلیون متر مکعب

با توجه به اینکه آب بند گلستان در پرآب ترین حالت، 2.7 میلیون متر مکعب است، برای آبیاری پوشش چمن‌ مشهد در یک سال، معادل بیش از 7 برابر حجم آب بند گلستان، آب مصرف می‌کنیم! 

علاوه بر مصرف آبی بسیار زیاد، هزینه‌های کاشت و نگهداری چمن بسیار بالاست؛ بذر این چمن‌ها، قیمت بالایی دارند و گاهی از انواع وارداتی آن‌ها استفاده می‌شود. کاشت چمن به نفرات زیادی نیاز داشته و همچنین نیروهای زیادی از آب دادن تا هرس کردن و کوتاه کردن آن‌ها مورد نیاز است.

می توان با استفاده از منظر سازی خشک توسط خاک پوش یا مالچ طبیعی، ضمن زیباتر ساختن مناظر شهری حداقل 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی نمود و هزینه های نگهداری این فضاهای زیبا را به حداقل ممکن رسانید. ضمن اینکه استفاده از خاک پوش، مزایای فراوانی نیز در بر دارد شامل: کاهش تبخیر آب و در نتیجه افزایش ذخیره رطوبت خاک، کاهش رشد علف هرز و در نتیجه کاهش مصرف علف کش و هزینه های ناشی از آن، کاهش فرسایش و فشردگی خاک، حفاظت از گیاهان چندساله در برابر یخ زدگی، افزایش پاکیزگی فضاهای باز و مناظر شهری، بهبود نفوذ آب باران به خاک و آبیاری بهتر آن و پایداری میکروارگانیسم های خاک.

شرکت دانش بنیان بهزیست دانش نارون در راستای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف آب، اقدام به تولید خاک پوش ارگانیک و کاملا طبیعی با نام تجاری Lignum Vitaeنموده است. استفاده از این محصول ضمن ایجاد زیبایی بصری در سطح شهر، سبب کاهش مصرف آب و هزینه ­های کاشت و نگهداری چمن می­ گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *