مضرات نگهداری مواد غذایی در ظروف پلاستیکی

 

طی سال‌های اخیر، مصرف پلاستیک رو به افزایش است که دلیل آن به خصوصیات پلاستیک بر میگردد. این ماده عایق حرارتی و الکتریکی مناسب و در عین حال سبک و نشکن است، در برابر برخی حلال‌های شیمیایی مقاوم است، قابلیت رنگ‌پذیری دارد و قارچ یا کپک هم نمی‌زند. این در حالی است که مواد موجود در ظروف پلاستیکی خطرات بالقوه‌ای دارد. استفاده روزانه مردم از پلاستیک نه تنها به طبیعت و محیط زیست آسیب‌های جبران ناپذیری می‌زند، بلکه سلامتی انسان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و می تواند باعث ابتلا به بیماری های مختلفی مانند: بی خوابی، خستگی، اختلال در عملکرد غدد درون ریز، دیابت، اوتیسم و حتی سرطان شود.

ظروف پلاستیکی از هر نوعی که باشد (از فومی گرفته تا براق و سفید) دارای ترکیباتی است که مضر بوده و در اثر دمای محیط، گرمای غذا و تماس با چربی و اسید، مواد تشکیل دهنده اش جدا شده و داخل موادغذایی می شود. این پیامدهای منفی با افزایش زمان ماندن غذا در این ظروف بیشتر می شوند.

 

 

این ظروف، در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای 40 درجه، ماده‌ای شیمیایی به نام استایرن از خود خارج می‌کنند که موجب تلخی غذا شده و بیش از 77 نوع بیماری سرطانزا را به همراه دارد. چربی‌هایی که روی مایعات داغ داخل لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی قرار می‌گیرد، همان سم خارج شده از پلاستیک است که روی سیستم‌های عصبی، قلب و گوارش انسان تاثیر منفی می گذارد. به طور کلی به هر میزان که غذا درجه حرارت بالاتری داشته باشد و یا محیط اسیدی‌تر باشد، (مانند غذاهایی که آبغوره و آبلیمو دارند)، طبیعتا نفوذ و حلالیت غذا در ظرف پلاستیکی بیشتر می‌شود. بنابراین ظروف یک بار مصرف پلاستیکی تنها برای سرو غذای سرد و غیر اسیدی مناسب هستند.

 

 

البته لازم به ذکر است که نگهداری بطریها و ظروف پلاستیکی در فریزر نیز بسیار مضر بوده و باعث آزادسازی دیوکسین از آنها به ماده غذایی می شود که یک سم بسیار قوی برای سلولهای بدن است و بروز سرطان، خصوصاً سرطان سینه را بدنبال دارد.

منابع:

بخش سلامت تبیان- مریم سجادپور

دکتر سلام

شفا آنلاین

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *